Forestil dig, at du er en enmandsvirksomhed og bliver ringet op af en sælger, der kækt spørger: Kan du stille mig om til jeres IT-afdeling?
Det er totalt useriøst og får de fleste til at lægge røret på inden for to sekunder.
Enhver mødebookers vigtigste opgave er at sikre kvalificerede emner. Det kan gøres på flere måder: Et sted at starte er den mere traditionelle måde, hvor du segmenterer på branche, størrelse, økonomi, geografi, etc.
En anden og erfaringsmæssigt mere effektiv måde er at lave en indledende markedsanalyse, så du ved, at du udelukkende får de virksomheder i din database, som reelt har behov for det, du vil sælge.
En markedsanalyse er en undersøgelse af et givent emne, som kunne være at undersøge:
Hvad gør danske virksomheder for at styrke medarbejdernes faglighed?
Gennem deres svar får du en tydelig indikator for hvilke virksomheder, der er relevante at kontakte i forhold til de kurser, du gerne vil sælge. Og nej, det er ikke svært at få virksomheder til at besvare spørgsmålene.
De fleste er nysgerrige efter at vide, hvad deres kolleger i branchen gør. Og det får de svar på, når de ser resultaterne af analysen.
Ligesom du får detaljeret viden om den enkelte virksomheds behov for dine produkter/services – og dermed et langt bedre grundlag for at booke møder.