Det er næsten hver dag at jeg bliver mindet om, at vores tid er konstant. Vi får ikke mere. Derfor skal vi udnytte den bedst muligt – også til arbejdet 😊
Så her op til weekenden er her en spørgsmål: Har din salgsafdeling tid til at lave sin egen BtB leadgenerering?
I vores dialog med vores kunder oplever vi at opgaven med BtB leadgenerering ligger i salg og i marketing, men at ansvaret og ressourcerne ikke altid er defineret. For at afgøre, om leadgenerering skal være en opgave for sælgerne eller marketingafdelingen, og for at identificere den mest kosteffektive løsning, kan vi se på forskellen mellem opgaverne i de to teams:
Marketingafdelingens styrker:
✔️ Skalérbar leadgenerering:
Marketing kan opsætte kampagner (som SEO, SEM, sociale medier, e-mails) der tiltrækker en stor mængde leads uden behov for direkte, én-til-én kontakt. Dette er ofte mere kosteffektivt på lang sigt, da man kan få mange leads med relativt lav, fast investering.
✔️ Målretning og segmentering:
Marketing kan tilpasse budskaber til forskellige målgrupper, der forbedrer leadkvaliteten, så leads, der når salgsafdelingen, er mere tilbøjelige til at konvertere.
✔️ Content og branding: Marketing kan hjælpe med at styrke og bygge brandet og at etablere firmaet som ekspert inden for feltet, hvilket gør det nemmere for sælgerne at konvertere leads, da de allerede har en positiv opfattelse af brandet.
Salgsafdelingens styrker:
✔️ Leadnurturing og kvalificering:
Sælgere kan tage kontakt til varme leads, opbygge personlige relationer og bedre vurdere, hvor potentielle kunder befinder sig i beslutningsprocessen.
✔️ Konkurrenceanalyse og feedback:
Sælgere har ofte førstehåndsindsigt i markedets respons, hvilket kan forbedre både markedsføring og salgsstrategier.
Fælles for begge opgaver er tid – eller mangel på samme. Derfor oplever vi at flere og flere derfor hopper over hvor gærdet er lavest – eller vælger at tilknytte ekstern ekspertise.
Vores råd er meget simpelt. Vær ærlig og gør hvad I er bedst til. Og tilknyt så de evt eksterne ressourcer, der skal til for at få så stærk en kunderejse som muligt.
Hos Lead Marketing hjælper vi gennem hele kunderejsen. Hvis du gerne vil vide mere om hvordan, så tøv ikke med at kontakte mig eller en af mine kolleger.