Vi har spurgt 500 salgschefer om deres største udfordringer*

- og hvor de finder inspiration til årets salgsindsatser.

Se resultaterne af vores undersøgelse herunder.

1. Hvor henter du viden / inspiration, når du planlægger årets salgsindsatser?

55,9 %

Fra egen salgsstyrke

52,3 %

Ud fra viden om konkurrenter / markedet

32,3 %

Hos de salgs / produktansvarlige

27,9 %

Vi udarbejder ikke en egentlig årlig salgsplan

16,4 %

Hos marketingafdelingen

14,8 %

Fra eventuelt hovedkontor / moderselskab

14,2 %

Fra marketingsanalyser

2. Hvad er de overordnede vigtigste kriterier i din salgsindsats? 

60,4 %

Vi skaffer nye kunder til vores virksomhed

55,8 %

Vi øger salget til eksisterende kunder

35,6 %

Vi øger virksomhedens markedsandele

31,2 %

Vi er i dialog med virksomhedernes kunder

24,7 %

Vi er i dialog med potentielle kunder

23,2 %

Vi kan måle effekten af vores salgsindsats

15,4 %

Vi øger kendskabet til virksomheden i vores målgruppe

11,7 %

Vi kan styre/planlægge salgsstyrkens indsats

3. Hvor finder du virksomhedens nye kunder? 

61,7 %

Via netværket

58,7 %

Kunderne henvender sig uopfordret

40,6 %

Messedeltagelse

33,7 %

Kold kanvas salgsindsats

26,6 %

Via sociale medier, blogs, fora mm.

20,2 %

Via søgemaskiner

15,1 %

Udsendelse af direct mails

6,4 %

Via massekommunikation – tv, radio, fagblade mm.

5,4 %

Andet

4,1 %

Med bistand fra telemarketingvirksomhed

3,8 %

Med bistand fra ekstern mødebookingvirksomhed

4. Hvad er de typiske udfordringer, når du/virksomheden skal skaffe nye kunder?  

45,9 %

Har for lidt tid til nysalg

35,6 %

Bruger for meget tid på at servicere eksisterende kunder

23,2 %

Får ikke booket nok møder med nye potentielle kunder

19,5 %

Ikke tilstrækkelig disciplin i brugen/opdatering af CRM-system

18,9 %

Vi har for få salgskonsulenter

10,7 %

Vi har for få emner at arbejde med

9,6 %

Vi har problemer med at segmentere nye potentielle kunder

7,9 %

Potentielle kunders behov afdækkes ikke tilstrækkeligt af vores egne salgskonsulenter

6,9 %

Kvaliteten, af de emner vi arbejder med, er for dårlig

6,7 %

Ikke tradition for at vores egne salgskonsulenter skal booke møder med potentielle kunder

5. Har din virksomhed tradition for at anvende ekstern assistance for at optimere salgsorganisationen?

47,6 %

Salgstræning

35,9 %

Strategi

28,2 %

Coaching af salgsstyrke

16,9 %

Mødebooking

10,1 %

Telemarketing

9,3 %

Markedssegmentering

* Samtlige i målgruppen er blevet ringet op og tilsendt et spørgeskema, som er blevet tilsendt fra 2018 og 2019. Målgruppen er SME virksomheder i alle brancher.

BOOK ET GRATIS MØDE OG FÅ TAGET TEMPERATUREN PÅ DIN SALGSAFDELINGS PERFORMANCE 

Få 3 konkrete anbefalinger til optimering af din salgsafdeling

Med udgangspunkt i de 8 trin i DIT INTELLIGENTE SALG tager vi temperaturen hele vejen rundt om målgruppe, konkurrenter, leadgenerering, markedsføring, sociale medier og meget mere. Helt uforpligtende. Vi kan enten mødes online eller på kontoret. Det bestemmer du. Udfyld formularen og kom godt igang.